2016. 3. 31.

[예화] 세상 바꾸기 - 나부터






[예화] 세상 바꾸기 - 나부터


웨스트민스터 대성당의 납골당에 어느 영국 성공회의 주교의 무덤에
다음과 같은 말이 적혀 있었다:  

내가 젊고 자유로우며 나의 상상력이 무한의 날개를 펼쳤을 때 나는
이 세상을 바꿔 보려는 꿈을 꾸었다.

나이가 들고 철이 들면서 나는 이 세상이 바뀌려하지 않는다는 것을
알았다. 그래서 나의 시야를 약간 줄여서 오직 나의 나라만이라도
바꾸어 보기로 결심했다.   그러나 그것 역시 요지부동이었다.  

내 나이가 황혼에 접어들면서 최후의 필사적인 노력으로 나에게 가장
가까운 사람들인 내 가족만이라도 바꿔 보기로 하고 마음먹었다.

그러나, 아아! 이들도 또한 바뀌려고 하지 않았다.   이제 임종을 맞으
면서 나는 문득 깨닫게 되었다:

만약 내가 나의 자신을 먼저 바꾸었더라면 나의 본을 보고 내 가족들이
 바뀌었을 터인데.

가족들의 격려와 영감에 힘입어서 나는 나의 나라를 더 좋게 할 수 있
었을 것이고 또 내가 이 세상조차도 바꿀 수 있었을 지를 누가 알겠는가.


--------------

 The following words were written on the tomb of an Anglican Bishop
of the Crypts of Westminster Abbey:

When I was young and free and my imagination had no limits, I dreamed
of changing the world. As I grew older and wiser, I discovered the world
would not change, so I shortened my sights somewhat and decided to
 change only my country.

 But it, too, seemed immovable.  As I grew into my twilight years, in one
 last desperate attempt, I settled for changing only my family, those
 closest to me, but alas, they would have none of it.  And now as I lie
 on my deathbed,

 I suddenly realize: If I had only changed my self first, then by example
 I would have changed my family.  From their inspiration and encouragement,
 I would then have been able to better my country and,
who knows, I may have even changed the world.


































댓글 없음:

댓글 쓰기

가장 많이 본 글